دخترانه, صحت و تندرستی

غده تیروئید و پنچ مشکل اساسی خانمان

‎غده تیروئید یا غده درقیه(به اصطلاح عامیانه جاغور ) ما به شکل یک پروانه در زیر حنجره قرار دارد که به نام مرکز هورمونی نیز از آن یاد آوری میشود. غده تیروئید مسئول تولید دو هورمون حیاتی است که بالا تمام بدن ما اثر دارند بطور مثال ضربان قلب، غدد عرق و چربی، روده ها و حرارات بدن

و اگر در این «مرکز هورمونی» ما درست کار نکند تأثیرات منفی متفاوت بر بدن ما وارد میشوند.در اینجا پنج مشکلی که غده تیروئیدممکن است مسئول آن باشد، آورده شده است.
ریزش مو : وقتی موهای خود را به صورت توده ای از دست بدیم و با هر دست کشیدن به مو مشت ما از مو پر شود ، عقب این حرف معمولاً چیزی بیشتر از «ریزش معمولی مو » نهفته است مثلا اختلال عملکرد تیروئید ممکن است دلیل این ریزش مو باشد. این حرف را می توان با آزمایش خون مشخص کرد. البته عوامل دیگری مانند استرس نیز می تواند دلیل این امر باشد، اما خوب است تا همچنان غده تیروئید خود را توسط داکتر متخصص معاینه کنید.

مسایل جنسی سکس و حامله داری :

علل ناباروری و حمل نگرفتن زود گاه گاهی در اختلال غده تیروئید نیز نهفته است. هم پرکاری تیروئید* و هم کم کاری تیروئید* می تواند مقصر این باشد که یک خانم زود حمل نمیگیرد خوشبختانه این اختلالات به آسانی قابل درمان هستند
از دست دادن «لیبیدو » یا میل جنسی نیز می تواند مربوط به کم کاری غده تیروئید* باشد. بنابراین اگر دیگر اصلا تمایلی به نزدیک شدن با همسر و رابطه جنسی ندارید، حتماً تیروئید خود را یکبار نزد داکتر چک کنید

افسردگی دپریشن : اگر اکثر غمگین، افسرده، و در مقابل همه چیز بی تفاوت هستید به آنها اهمیتی نمی دهید،همیشه و بدون دلیل خود را خسته و ذله احساس می کنید و به بسیار مشکل میتوانید بالا یک چیزی تمرکز کنید؟
کم کاری تیروئید می تواند دلیل این همه مشکلات شما باشد. پس نزد داکتر بروید و جاغور تان را معاینه کنید

بیخوابی : تیروئید سویچ بورد هورمونی ما است – با کوچکترین نقص در کار این سویچ بورد تمام متابولیسم وجود ما دچار مشکل می شود. متأسفانه کم کاری تیروئید یا جاغور علائم بسیار نامشخصی دارد. در کم کاری تیروئید هورمون کمتر از آنچه لازم است تشکیل داده می شود و این کمی هورمون ها به نوبه خود بر بدن و روان ما تأثیر می گذارد.جای تعجب نیست که ما کمتر می خوابیم یا بیخوابی داریم.نتیجه بیخوابی زیاد کاهش عملکرد و کاهش قوه تمرکز ما است و در صورت تداوم این شرایط یا بیخوابی پس زمان مراجعه به داکتر فرا رسیده است.
افزایش وزن یا چاقی : کمبود هورمون های تیروئید، که با کم کاری تیروئید به وجود میاید به طور کامل فرآیندهای متابولیک یا میتابولیسم «سوخت و ساز چربی» در بدن ما را فلج می کند. پس جای تعجب نیست که وزن ما اضافه میشود حتی اگر طبق معمول غذا بخوریم. همچنین احتباس یا جمع شدن مایعات (آب) در میان سلول ها و‌عضو بدن افزایش می یابد. (پندیدن اعضا بدن ) که این نیز باعث افزایش وزن بدن می شود.

اگر از یک یا حتی چند مورد از این علائم رنج می برید، باید دست از عذاب خود بردارید و مستقیماً نزد داکتر متخصص غدد بروید و غده تیروئید خود را یکبار معاینه کنید.

کم کاری غده تیروئید یا هیپوتیروئیدی* : این بیماری هنگامی ایجاد می‌شود که غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن هورمون تولید کند این بیماری در زنان سه برابر شایع‌تر از مردان است

پرکاری غده تیروئید یا هیپرتیروئیدی* : بیماری را میگویند که در آن غده تیروئید یا جاغور بیش از مقدار طبیعی، هورمون تولید می‌کند.

رنگ خون مریضی ماهوار تان در باره صحت تان چی می‌گوید

(Visited 577 times, 1 visits today)